2014.11.16. 08:43, admin
Zaratusztra vallsban a tztisztelet Ahura Mazda imdsnak mdja. Nem tzimds, hanem a perzsa egyistenhit kultusznak rsze. A tztisztelet kizrlagos joga a "tzpapokat” illette meg, akik az rkk g tzet gondoztk, s oltra eltt imdsgokat recitltak bekttt szjjal, nehogy a szent tzet tiszttalann tegyk. A IV. szzadban hromfle tzet riztek: az isteni ragyogs papi tzt, a harcosok tzt s Mitra paraszti tzt.
Eurpa tbb pontjn a tz a tlvilg fel kzvett szerepet tlttt be. A pogny germn tavaszi tzek (Wotan-tzek) s a VIII. szzadban kialakult keresztny tzszentelsi szertarts nagyon hasonltanak egymsra: hatalmas mglyt gyjtottak s megszenteltk. A mglya szks fadarabjait a hvk hazavittk, beletzdeltk fldjeikbe s hamujt rhintettk.
A magyar npszoksok kztt az 1930-as vekben mg elevenen ltek az si tzkultusz emlkei: az jtz, a tzetets, a tzgyjts tiltott napjai, a tzpatrnus szent szobrnak a hz elejre helyezse. Tzbe dobtk (tznek adtk) az els farsangi fnkot, a kenyrstskor a tszta, s ltalban az nnepi telek kis darabkjt.
A vrs sznt hordoz llatokrl (glya, vrsbegy, harkly) azt tartottk, hogy szjukban tzet, "veres kakast” hordanak, bntsuk bajt hozhat a hzra. A Jzus nevben mondott tzlds megllsra szltja fl a tzet.
A tzet mint "tiszta” helyet, tiltsok vettek krl. Bizonyos profn dolgokat vgezni (fslkdni, kotlst ltetni) nem volt szabad a kemencepadkn, mert a kemencben "az Isten testje sl”. Sok helyen tiltottk a szemt tzbe dobst, a tzbe kpst, a tz szidst is.
Ugyanakkor a tz tisztt erejbe vetett hittel tzbe lehetett dobni az egybknt eldobhatatlan, "tiszta”, "szent” trgyakat: halotti szentelmnyeket, nnepi telek maradvnyait, hsvti szentelt tojs hjt, sonka csontjt, karcsonyi morzst, utols kenethez hasznlt gyertyt.
A hiedelmek msik csoportja a tzet a termszetfeletti kpessgekbe val beavats, tudomnynyers, a jsls, tlvilgba val szimbolikus "betekints” helyeknt jelli meg.
Forrs: lexikon.katolikus.hu
Kp: kepguru.hu